|
"FORTRYLLENDE FORTÆLLINGER OG HEFTIGE" - aktiv fortælling
Mine fortryllende fortællinger og heftige historier er en anderledes fortælleform, hvor enestående historier opstår i interaktion mellem børnene og mig.
Fortælling består af to dele:
I første del fortæller jeg en historien. (se repertoire)
Under fortællingen opstår stor nærhed mellem fortæller og lytter. Et fortællerum bliver til. I dette fortællerum begynder jeg anden del, med en aktiv fortælling. Her opmuntres børnene til at deltage i historien. I fællesskab laver vi en eller flere historier. Jeg anerkender, hvad hvert
enkelt barn byder ind med.
Repertoire
Vuggestue (1½ - 3 år):
"Lille Peter edderkop" - historien om den kendte lille Peter, der rejser ud i verden.
Børnehave:
"Kong Lindorm" - et gammelt dansk eventyr, om det gode og det onde i os selv.
"Frøprinsen" - et eventyr af brødrene Grimm, om at holde det, man lover.
"Den forsvundende prins" - eventyr om forbandelse, grådighed og forløsning
0.klasse - 9. klasse/SFO, fritidshjem og klubber:
"Kong Lindorm" - et gammelt dansk eventyr, om det gode og det onde i os selv.
"Kirsten Jensdatter" - en lokal middelalderhistorie, om den sidste heks i Randers.
"Bukserne" - en historie af Benny Andersen, om identitet via et par genbrugsbukser.
"En ækel kvinde" - en uhyggelig fortælling, om det skønne i det grimme og det grimme i det skønne.
Hvorfor skal børn tilbydes historier via mundtlig fortælling?
- fortælling skærper sanserne, fantasien og de indre billeder aktiveres.
- fortællingen er med til at udfordre børnenes sproglige kreativitet.
- fortælling styrker evnen til at udtrykke egne meninger, følelser og behov.
- fortællingen er med til at give viden om traditioner, egne og andres kulturer.
- i den aktive fortælling, hvor børnene inddrages og bliver værdifulde i fællesskabet, opbygges barnets selvværd og selvfølelse.
Jeg kommer gerne og fortæller... kontakt mig på
|